Spændingshovedpine- rammer op til hver 3. dansker

Hver 3. dansker har på et tidspunkt søgt hjælp hos læge for hovedpine. De to almindeligste årsager til hovedpine er spændingshovedpine og migræne.

Ofte oplever patienter med migræne også at et anfald begynder med spændingshovedpine, eller stram nakke, og så kommer migrænen rullende.

Heldigvis er der hjælp at hente - og nu siger også Sundhedsstyrelsens retningslinjer at læger skal anbefale akupunktur til mennesker med kronisk hovedpine.

Nationalt Videnscenter for Hovedpine har stået for udarbejdelsen af National Klinisk Retningslinje for ikke-medicinsk behandling af kronisk hovedpine, som dækker migræne og kronisk spændingshovedpine, og i den her anbefaling er akupunktur inkluderet.

Behandling af spændingshovedpine

Spændingshovedpine skyldes spændinger og stramme muskulære bånd - triggerpunkter - i nakkens og halsens muskler, fx m. trapezius, m. splenius, m. sternocleidomastoideus, nogle gange også i kæbens m. masseter, og ansigtets muskler fx m. temporalis

Sådanne smerter behandler vi ved at de-aktivere/løsne/fjerne triggerpunkterne.

Når stramhederne er fjernet, er hovedpinen normalt også væk.

Vores behandling af migræne er to- eller tredelt: vi løsner de stramme muskler omkring hoved og nakke op, som ved spændingshovedpine, ved hjælp af moderne triggerpunktbehandling. Derefter behandler vi med klassisk kinesisk akupunktur og eventuelt også kraniosakralterapi.

Læs mere om triggerpunktbehandling

Statue der støtter sit hoved i hånden. Måske på grund af hovedpine? Hovedpine og migræne kan behandles med triggerpunktbehandling og med kranio sakral terapi

Spændingshovedpine symptomer

• en følelse af at have et bånd omkring hovedet
  • smerter i panden, eller bag øjet
  • smerter i baghovedet
  • smerter på toppen af hovedet
  • smerter i eller foran øret
  • smerter i eller over øjebryn
  • smerter i tinding
  • tandsmerter
  • kæbesmerter

Behandling af hovedpine

Når vi kombinerer triggerpunktbehandling med kraniosakralterapi, er det fordi denne behandlingsform specielt påvirker knoglerne i hovedet, og laver bedre forhold for hjernenerverne der skal passere ud af kraniet på en - i udgangspunktet - ret begrænset plads. Den 11. hjernenerve har som sin eneste opgave at den styrer de to muskler m. trapezius og m. sternocleidomastoideus. Begge de her muskler er tit involveret i hovedpine, så det at få lavet lidt bedre plads til nerven, vil kunne have meget at sige for den her type plager.

Kraniosakralterapi er også meget effektivt for at løse op nakken der kraniet møder den øverste nakkehvirvel (Occipitalknoglen møder C1).

Anfaldene bliver færre og mindre kraftige, fordi de stramme muskler - der har tendens til at sætte migrænen i gang - fjernes, samt at hele kroppen harmoniseres af den klassiske akupunktur. Kraniosakralterapi bedrer de fysiske forhold, og til sammen gør den her behandling at mange af vores patienter bliver helt af med deres migræne. De resterende får som regel færre og mildere anfald.

Læs mere om kraniosakralterapi

En krukkemager drejer en krukke i ler

Søg læge

Ved pludselig opstået svær hovedpine skal du kontakte lægen straks, hvis du også har et eller flere af følgende symptomer:

• høj feber
  • stiv nakke
  • din bevidsthed er påvirket
  • kramper
  • synsforstyrrelser
  • taleproblemer
  • svært ved at styre arme eller ben

Du skal også få et lægetjek, hvis du har vedvarende hovedpine, eller hvis hovedpinen følges af neurologiske symptomer, eller en generel forandring i din almentilstand.

Stetoskop og blodtryksmanchet